Как да предотвратите вагиналното парене

Здравата вагина е балансираната вагина – това означава, че милионите бактерии, обитаващи вагиналната среда, не си пречат и са жизнено важни за това тялото ни да е здраво. Когато обаче този баланс е нарушен, се появяват неприятни симптоми като парещо усещане или сърбеж.


Вагиналното парене може да е много неприятно – ето защо е полезно да знаете как да предотвратявате това дразнещо и болезнено състояние.


Какви са причините за вагинално парене?

Парещото усещане в интимната област може да бъде причинено от редица фактори, някои от които включват:

  • Бактериална вагиноза
  • Гъбична инфекция
  • Раздразнение, причинено от агресивни препарати, химикали, ароматизатори, оцветители, консерванти и т.н.
  • Алергии
  • Атрофичен вагинит – възпаление, причинено от изтъняване и свиване на вагиналната лигавица, както и от липса на овлажняване. Това състояние възниква поради липса на естроген и най-често се наблюдава при жени в менопауза.
  • Неправилна хигиена – както липсата на хигиена, така и прекаленото миене могат да увредят защитния слой на кожата. Употребата на неподходящи измивни продукти също може да наруши защитните функции на кожата.
  • Промени в нивата на вагиналното рН
  • Антибиотици
  • Диабет
  • Синтетично бельо и твърде тесни дрехи
  • Вагинална сухота, причиняваща триене по време на проникване – това може да доведе до малки разкъсвания по вагиналните стени и кожата на вулвата.
  • Раздразнение, причинено от презервативи, спермициди, лубриканти, а при някои жени дори и от семенна течност.

Ключът е в превенцията

Ето някои препоръки, които могат да ви помогнат да предпазите вагината си от раздразнение и парене:

  • Овлажнявайте преди секс – достатъчното овлажняване ще предотврати разкъсвания, триене и болезнено проникване. Използвайте вагинален овлажнител за по-дългосрочен ефект или лубрикант на водна основа непосредствено преди секс.
  • Ако смятате, че причина за дискомфорта ви може да е алергия към определено вещество, опитайте се да разберете кое е онова, което предизвиква раздразнение и избягвайте употребата на продукти, които съдържат тази съставка.
  • Използвайте продукт, съдържащ пребиотици, за да поддържате и подпомагате вагиналното здраве. Пребиотиците подпомагат растежа на добрите бактерии, поддържайки вагиналната ви микрофлора балансирана.
  • Избягвайте продукти, които съдържат химикали, аромати, оцветители или други потенциални дразнители или алергени.
  • Въздържайте се от секс, когато имате симптоми, за да може вагината ви да се възстанови.
  • Опитайте се да устоите на желанието си да чешете възпалените участъци. Трудно е, но чесането само ще влоши нещата, причинявайки подуване и дори по-голям дискомфорт. (това се отнася основно до проблеми с вулвата)
  • Винаги се избърсвайте в посока отпред назад, използвайки тоалетна хартия без аромати и оцветители.
  • Избягвайте обществени места за къпане, като басейни и джакузита.
  • Защитете себе си по време на полов акт като използвате презерватив.
  • Избирайте памучно бельо вместо синтетични тъкани. Запазете дантеленото бельо и твърде тесните дънки за специални случаи и ограничете носенето им до не повече от няколко часа дневно.
  • Сменяйте ежедневните превръзки, дамските превръзки и тампоните на всеки 3 до 4 часа.