Храната, която консумираме влияе ли върху вагиналното здраве?

Балансираната диета е важна за всички аспекти на Вашето здраве. Вашето тяло се нуждае от определени хранителни съставки, за да функционира добре. Вагиналното здраве може да бъде повлияно от небалансирано хранене и да Ви направи по-склонни към често срещани проблеми, свързани със слаба имунна защита. Това, което ядете и пиете също може да засегне pH стойността на Вашата вагина и да провокира овлажняване или сухота. Ако сте диабетик или имате други здравни проблеми, които могат да бъдат повлияни от това, което ядете и пиете, например затлъстяване или алергии към определени групи храни, е важно да проверите заедно с Вашия лекар какво трябва да включите или изключите от Вашата диета.

Кои храни са добри за моето вагинално здраве?

Вашето общо здраве, което включва ефективното функциониране на Вашата вагина, се поддържа най-добре от една разнообразна и балансирана диета. Като основно правило има смисъл да следвате стандартни инструкции, които препоръчват богато на фибри, протеини и важни хранителни съставки като витамини, минерали и мастни киселини хранене. Вие трябва да избягвате или силно да ограничите приема на мазни и захарни въглехидрати във Вашата всекидневна диета. Експертите по хранене често препоръчват да ядете “дъга” от храни, което означава да включите множество различно оцветени храни във Вашата диета, от червени чушки до боровинки например. Това е така, защото естественият цвят на храните показва високи нива на определени полезни хранителни вещества и приемът на голяма група от цветове Ви предоставя добро разнообразие от тези съществени витамини и минерали и поддържа Вашата диета интересна и балансирана. Зеленчуци, включително бобови като леща и боб, зърнени и пълнозърнести храни като киноа и овес, ядки и семена, са добри източници на фибри, протеини и важни хранителни съставки.

Бележка относно захарта

Приемането на цели плодове Ви дава богатство от витамини и минерали и е най-добрият начин, по който можете да прибавите малко захар към Вашата диета. Обработените или консервирани плодове и само пиенето на плодов сок може да предизвика скок в нивата на Вашата кръвна захар, тъй като захарта бързо се абсорбира в кръвния Ви поток. Когато ядете цял плод, включително с кората му (когато е възможно) и със сърцевината му, фибрите и хранителните вещества помагат да се забави усвояването на захарта във Вашата кръв, което означава, че нивата на кръвната захар е по-вероятно да останат стабилни. Така е по-малко вероятно те да се повишат рязко. Някои лекари смятат, че захарта влошава проблемите при вагинална кандидоза. Ако сте склонни към гъбични инфекции, може би е най-добре да ограничите количеството захар във Вашата диета.

Пет храни, които укрепват вагиналното здраве

Йогурт с живи или активни култури съдържа полезни бактерии като лактобацили, които могат да допринесат за поддържането на здрава, слабо киселинна pH стойност във Вашата вагина.

Соя. Освен, че са добър източник на протеини и други хранителни вещества за жени вегетарианки и вегани, соевите храни като тофу, холандско сирене и темпе съдържат фитоестрогени, които помагат поддържането на вагината влажна и нормално функционираща. Избягвайте соеви продукти, които се опитват да имитират месни продукти като: соеви бургери, соев бекон и др. Те са силно преработени и пълни със сол и други нездравословни добавки.

Авокадото съдържа множество полезни витамини и минерали като витамин E, които помагат да се поддържатестествените овлажняващи функции на вагината.

Бадемите и други ядки и семена, които са богати на цинк, са полезни за включване във Вашата диета. Цинкът е важен минерал за синтеза на хормони и допринася за укрепване на имунната система.

Храни, които трябва да избягвате

Прекалената консумация на каквато и да е храна, дори плод, не е добра идея. Стремете се към умереност, разнообразие и баланс по отношение на това, което ядете. Трябва да се избягват силно преработените храни богати на сол, мазнини и захар, както и обилната консумация на алкохол и многото кофеин. Основното правило е, че храните, които са добри за Вашето цялостно здраве, са добри и за Вашата вагина.

Пийте много вода. Много жени не пият достатъчно вода. Подходящата хидратация е важна за здравословната вагинална функция. Алкохолът е дехидратант и се превръща в захар във Вашето тяло, така че бъдете внимателни относно приема му. Заменете Вашето второ капучино или чаша бяло вино с чаша вода или чаша билков чай без кофеин. Ще усетите ползата от това.