Вагинална хигиена

Правилната вагинална хигиена е един от факторите при превенцията на вагинален дискомфорт. Интимната зона има специфична микробиологична флора, където добрите бактерии (произвеждащи млечна киселина) се намират в баланс с други бактерии.

Микроорганизмите, обитаващи влагалището, са чувствителни към антибиотици, сапуни и агресивни химикали. Добрата вагинална хигиена трябва да предпазва и да подпомага добрите бактерии и да поддържа вагиналното рН оптимално за техния растеж. Тъй като темата за вагиналната хигиена е сложна, подготвили сме списък с насоки, които ще ви помогнат да се грижите по-добре за интимната зона.

Измиване на вагината

За добра вагинална грижа, можете да измивате интимната област веднъж дневно с хладка вода или с мека пяна или разтвор, който да не съдържа сапуни, парфюми или оцветители, и да е специално разработен за употреба във вагиналната област. Повече не винаги е по-добре: миенето по-често от веднъж на ден, или употребата на сапуни или шампоани може да нарушат баланса на вагиналната флора. Ако не разполагате с подходящо измивно средство, по-добре е да използвате само вода. Ако нямате възможност да вземете душ или вана (по време на къмпинг, дълги пътувания и т.н.), се препоръчва да се използват интимни кърпички, които не съдържат сапуни/лосион, парфюм или агресивни химикали.

Съвети за профилактика и добро здраве

Вагиналната хигиена не се отнася само към измиването. Съществуват много фактори, които могат да променят микробиологичния баланс, например сексуалната активност, носенето на синтетично бельо, или обезкосмяването в интимната област. Тези фактори не могат винаги да се избягват, но трябва да се имат предвид, за да можем да проявяваме повече грижа към вагиналната област, когато е необходимо. Има различни начини за обезкосмяване на интимната област, като ефектът им е различен. Това, което е общо за повечето от тях е, че причиняват сърбеж и раздразнение в интимната област. Подстригването е най-щадящият метод за обезкосмяване. Ако възникне раздразнение, използването на естествен продукт с охлаждащ ефект може да помогне. Сексуалният акт може да промени нивото на влагалищното рН и впоследствие да доведе до дисбаланс на бактериалната микрофлора, затова е добре да измивате интимната област след секс. Избягвайте носенето на синтетично бельо – вместо това използвайте памучно такова, което позволява на кожата да диша. Най-добре е да спите без бельо. Когато се бършете след ходене до тоалетната, винаги изтривайте в посока отпред назад., за да попречите на бактериите от червата да навлязат във влагалището. По време на менструалния ви цикъл, сменяйте често тампоните, превръзките или менструалните чашки.

Обръщайте специално внимание на вагиналното здраве

Имайте предвид, че хормоните могат да окажат силно влияние върху вагиналната микрофлора. Инфекциите и дискомфорта често възникват дори при жени, които спазват добра интимна хигиена. Ако усещате парене, болезненост, раздразнение или сърбеж, трябва да посетите вашия лекар или гинеколог.


"Вагиналната хигиена не се отнася само към измиването. Съществуват много фактори, които могат да променят микробиологичния баланс, например сексуалната активност, носенето на синтетично бельо, или обезкосмяването в интимната област."